Szpachlówka do samochodu – jak dobrać?

Opublikowano: gru 01,2025 16:00

Szpachlówka do samochodu – jak dobrać?

Zarysowany lakier lub wgnieciona karoseria – takie niemiłe niespodzianki spotkały niemal każdego kierowcę w przeróżnych okolicznościach. Do usunięcia małych usterek przyda się szpachlówka do samochodu. Trzeba jednak wiedzieć, jaki rodzaj dobrać i w jaki sposób ją zastosować.

Spis treści

Jak dobrać odpowiednią szpachlę?

Szpachlówka samochodowa ma wiele rodzajów. Podczas zakupu należy pamiętać, aby nabyć taką, która idealnie wypełni ubytek w aucie. Szpachlówki różnią się przede wszystkim składem, z którego wynikają ich właściwości: odporność na temperatury, elastyczność, twardość, kurczliwość i przyczepność.

  • Szpachlówka uniwersalna jest jednym z najbardziej popularnych produktów przydatnych w lakiernictwie. Może być mniej lub bardziej elastyczna (im bardziej elastyczna, tym łatwiej się ją nakłada i szlifuje), ma dobrą przyczepność i można ją stosować do wszystkich powłok. Idealnie nadaje się do małych i średnich uszkodzeń.
  • Szpachlówka z włóknem szklanym jest odporna na wahania temperatury, nie kurczy się i ma bardzo dużą odporność. Doskonale sprawdzi się w naprawie głębokich ubytków karoserii. Wadą jest to, że charakteryzuje się dużą twardością, trzeba ją odpowiednio nałożyć i jest trudniejsza w obróbce.
  • Szpachlówka poliestrowa dzięki swojej strukturze jest elastyczna, a zarazem bardzo przyczepna. Nadaje się do szlifowania ręcznego lub mechanicznego.
  • Szpachlówka z dodatkiem aluminium cechuje się odpornością na bardzo wysokie temperatury. W związku z tym stosowana jest w okolicach katalizatora, silnika, czy na samej pokrywie silnika.
  • Szpachla antykorozyjna idealnie uzupełni wgniecenie i zadrapanie samochodu, którym na co dzień jeździmy w trudnych warunkach atmosferycznych. Taki rodzaj szpachlówki może być stosowany od razu na stal, bez podkładu antykorozyjnego.
  • Szpachla natryskowa jest używana zazwyczaj na sam koniec obróbki uszkodzonej części samochodu. Stosujemy ją do wypełnienia rys i wygładzenia małych wgłębień.
  • Szpachla w sprayu dodatkowo gładzi powłokę karoserii nawet na bardzo dużych powierzchniach. Chroni przed przebarwieniami, które mogą pojawić się, gdy dodamy za dużo utwardzacza.

Ile kosztuje szpachla samochodowa?

Po wpisaniu w wyszukiwarkę “szpachla samochodowa cena” wyskoczy nam kilkadziesiąt propozycji. Koszt zależy od tego, jakiej ilości oraz jakiego rodzaju produktu chemii warsztatowej potrzebujemy. Za małą puszkę 250 gramów zapłacimy od kilku do kilkunastu złotych. Kupując 2 szpachlówki wydamy średnio od 30 do 50 złotych. Czterokilogramowy pojemnik to koszt już od 60 do 100 złotych.

Szpachle gotowe czy dwuskładnikowe?

Przed naprawieniem usterki możemy wybrać szpachlówkę gotową lub taką, do której trzeba dodać utwardzacz i chwilę poczekać, by substancja osiągnęła pełne właściwości. Wadą szpachli gotowej jest to, że nie można ingerować w jej zawartość. Nie ma kontroli nad tym, jak szybko zasycha i jaką ma twardość. Dwuskładnikowe szpachle wymagają odrobiny wiedzy i dobrego oka, aby dodać do pasty odpowiednią ilość utwardzacza. Jeśli dobrze zmieszamy składniki, to mamy więcej kontroli nad substancją i powłokami nakładanymi na wgniecenie. Tego rodzaju szpachle są najczęściej wykorzystywane w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Jeśli jednak chcielibyśmy użyć produktu w warunkach domowych, to przykładowo: szpachlówka uniwersalna, ile utwardzacza powinniśmy dodać, aby otrzymać optymalną konsystencję? Najpierw odmierzmy tyle szpachli, ile będziemy potrzebować przez następne 3 minuty pracy, przełóżmy ją do innego pojemnika i dodajmy utwardzacz. Jego objętość powinna wynosić około 2% szpachlówki. Następnie szybko i dokładnie wszystko mieszamy i uzyskujemy gotową do użycia masę, o jednolitej barwie. Szpachlówka z włóknem szklanym: jak nakładać ten produkt, żeby wszystko poszło po naszej myśli? Najpierw warto przeczytać o właściwościach każdej ze szpachli. Akurat w tym przypadku, produkt cechuje się dużą twardością, dlatego należy nakładać go na niewielkie powierzchnie i w punkty, gdzie potrzebna jest duża wytrzymałość wypełnienia.

Szpachlówka do samochodu przyda się zapewne każdemu miłośnikowi motoryzacji . Przed wyborem odpowiedniego produktu weźmy pod uwagę przede wszystkim skład, elastyczność oraz odporność na temperaturę. Pamiętajmy też, że sposób nakładania substancji może znacząco zmienić właściwości powłoki.

 

Może zainteresują Cię również:

Szpachla samochodowa – co musisz o niej wiedzieć?

Szpachla samochodowa – co musisz o niej wiedzieć?

Narzędzia dla mechanika – jak wybrać?

Lakiery

Akcesoria do lakiernictwa

Akcesoria do tuningu

Zobacz inne wpisy:

Szpachla samochodowa – co musisz o niej wiedzieć?Jak dolać płyn do chłodnicy i jaki wybrać?Jaki płyn do spryskiwaczy wybrać i jak go dolać?Czym wypolerować samochód domowym sposobem?Odkurzacz samochodowy — jak wybrać dobrze?Wycieraczki samochodowe – które wybrać?Kiedy sprzęgło jest do wymiany?Jak wyjąć dysze spryskiwaczy?Wahacz – co to?Ściągacz do sprężyn – jaki kupić?Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?Narzędzia dla mechanika – jak wybrać?Lewarek samochodowy, jaki wybrać?Jaki pokrowiec na samochód?Jaki zestaw narzędzi do samochodu?Ściągacz do łożysk – jaki wybrać?Podnośnik hydrauliczny – jaki do warsztatu samochodowego?Jak ozonować samochód?Myjki ciśnieniowe do 1000 złCo to jest maglownica w samochodzie?Jaka lina holownicza?Czujnik położenia wału – co to takiego?Jak samemu odgrzybić klimatyzację w samochodzie?Jakie żelazko do 100 zł?Jakie kable rozruchowe kupić?Jaki odkurzacz do 300 zł?Zestaw śrubokrętów do warsztatu samochodowego – jaki wybrać?Jak uruchomić auto przy użyciu kabli rozruchowych?Na co zwrócić uwagę przy zakupie waporyzatora, grzałki do suszu, kartridża?Jakie żelazko wybrać? Podpowiadamy!Jak sprawdzić czujnik położenia wału?Jaka myjka ciśnieniowa?Jaka lutownica do elektroniki?Łączniki stabilizatorów – co to takiego?Jak sprawdzić amortyzator?Jaka podkaszarka spalinowa?Jaka piła łańcuchowa spalinowa?Jaką spawarkę wybrać dla majsterkowicza?Myjka ciśnieniowa – co to jest i czy przyda się w twoim ogrodzie?Żelazko – jak wybrać to urządzenie?