Wszystkie kategorie
Moja Arena

Jaki klucz udarowy pneumatyczny?

Opublikowano: paź 04,2018 12:12

Jaki klucz udarowy pneumatyczny?

Klucz udarowy pneumatyczny to narzędzie, bez którego nie może obejść się żaden profesjonalny warsztat samochodowy. Praca z nim jest łatwiejsza i mniej męcząca, niż z kluczem elektrycznym, a także przebiega szybciej. Jaki klucz udarowy pneumatyczny wybrać, aby wytrzymał nawet najcięższe próby? Na co zwrócić uwagę przed zakupem? Podpowiadamy!

Jaki klucz udarowy pneumatyczny wybrać?

Klucz udarowy pneumatyczny cechuje się wysokim momentem obrotowym (powyżej 600Nm). Pozwala szybko i dokładnie wykonywać wszelkie prace. Pamiętajmy, że klucze pneumatyczne do samochodów ciężarowych muszą mieć większy moment obrotowy, niż do aut osobowych, a narzędzia o małym momencie obrotowym zastosujemy np. do wykręcania świec zapłonowych. Duża moc narzędzia pneumatycznego w znacznym stopniu pochodzi z połączonej z nim sprężarki. Dzięki temu modele pneumatyczne są lekkie, łatwe w obsłudze i tanie w użytkowaniu. Musimy jednak pamiętać, że bez odpowiedniego kompresora, z tego urządzenia nie będzie można korzystać. Te elementy sprawiają, że każdy warsztat samochodowy posiada klucz pneumatyczny w swoim wyposażeniu, ale średnio nadaje się on do zastosowania w warunkach garażowych. Do użytku domowego lepszy będzie klucz udarowy elektryczny. Wracamy jednak do kluczy pneumatycznych. Czym powinno  charakteryzować się to narzędzie, aby każdy mechanik był w pełni zadowolony z efektów  jego pracy? Oprócz jak najwyższego momentu obrotowego, uwagę należy zwrócić także na dobrze wyprofilowaną, antypoślizgową obudowę, najlepiej w kształcie przypominającym literę „T”. Dodatkowym atutem będzie materiał wykonania obudowy, odporny na drgania i długą eksploatację. W warsztacie lepiej sprawdzi się też klucz z włącznikiem spustowym dwufunkcyjnym. Taki włącznik pozwoli szybko włączyć urządzenie i zmienić kierunek obrotów (naciśnięcie od dołu – obroty prawe, od góry – lewe).

Klucz udarowy pneumatyczny 3/4

Duże znaczenie ma także rozmiar zabieraka kwadratowego, stosowanego do mocowania nasadek udarowych. Powinniśmy wybrać model dostosowany ze względu na przeznaczenie i rozmiar odkręcanych i przykręcanych śrub. Najpopularniejsze są klucze 1/2 cala, cal lub 3/4 cala. Przykładowo, klucz udarowy pneumatyczny 3/4 przyda się do cięższych prac, np. przy zmianie kół samochodów dostawczych i ciężarowych.

Klucz udarowy pneumatyczny jakie ciśnienie?

Jeśli zastanawiamy się: klucz udarowy pneumatyczny jakie ciśnienie jest potrzebne, aby sprawnie działał? Już spieszymy z odpowiedzią. Do klucza pneumatycznego potrzebna jest dobra sprężarka, minimum 2/3 tłokowa, 50 litrów. Musi ona nadążać pompować i utrzymać wysokie ciśnienie. Klucz potrzebuje ciśnienia od 6 barów, a kompresor 50l potrafi uzyskać od 8 do 10 barów.

Dobry klucz udarowy pneumatyczny

Wśród miłośników motoryzacji uznaniem cieszy się klucz udarowy pneumatyczny Yato. Jest niezwykle ergonomiczny i bardzo solidny. Model wykonany z materiałów kompozytowych i duraluminium, zapewnia niewielką masę 2 kg, co dobrze wpływa na wydajność w długim czasie pracy. Klucz udarowy pneumatyczny neo przeznaczony jest do pracy pod dużymi obciążeniami. System z podwójnym sprzęgłem młotkowym Twin Hammer pozwala na uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Dobry wybór to także klucz udarowy pneumatyczny Metabo. Jego główne zalety to poręczność i lekkość, która umożliwia pracę w miejscach trudno dostępnych. Kolejnym ciekawym produktem jest klucz udarowy pneumatyczny Bosch. Wpustowy mechanizm udarowy V ma niewielki wsteczny moment obrotowy i długi okres użytkowania. Na uwagę zasługuje także klucz pneumatyczny udarowy 1/2 1500 Satra. Produkt ten cechuje się małym zużyciem powietrza i trwałą obudowę kompozytową.

Podsumujmy teraz, na co należy zwrócić uwagę, wybierając klucz udarowy pneumatyczny. Ważne są przede wszystkim następujące kwestie: prędkość obrotowa, dopasowany kompresor i włącznik spustowy dwufunkcyjny. Dodatkowym udogodnieniem może być wyprofilowana, praktyczna rękojeść z antypoślizgową obudową.


Pokaż więcej