Probiotyk – czy warto mieć go w domowej apteczce?

Opublikowano: kwi 02,2021 11:12

Probiotyk – czy warto mieć go w domowej apteczce?

Probiotyki to żywe bakterie i niektóre gatunki drożdży, które wpływają pozytywnie na działanie organizmu – zwłaszcza na nasz system trawienny. Zwykle myślimy o bakteriach jako o czynnikach chorobotwórczych, ale nasze ciało jest pełne bakterii, z których wiele pełni pozytywną rolę. Niektóre z nich mają wręcz kluczowe znaczenie w procesie trawiennym. Probiotyki są często nazywane „dobrymi” lub „pomocnymi” bakteriami, ponieważ pomagają utrzymać nasze zdrowie. Jak je stosować?

 

Jak stosować probiotyki?

Jeśli nie masz wystarczającej ilości probiotyków, skutki uboczne mogą obejmować: zaburzenia trawienia, problemy ze skórą, grzybicę i częste przeziębienia. W takiej sytuacji wystarczy poprosić farmaceutę o preparaty probiotyczne o szerokim spektrum, które przyjmujemy doustnie. Korzyści z regularnego przyjmowania probiotyków są bardzo różne, a zalicza się do nich:

– lepsze działanie układu odpornościowego,

– lepsze trawienie,

– zdrowszą skórę,

– zwiększoną odporność na przeziębienie i grypę,

– polepszenie funkcjonowania układu trawiennego,

– zdrowy układ moczowy i drogi rodne.

Probiotyki znajdziesz w suplementach i niektórych produktach spożywczych, z których najpopularniejszy jest jogurt. Ponieważ musiałbyś zjeść go naprawdę dużo, lepiej wspomóc się suplementami.

Jakie probiotyki stosować po antybiotykach?

Antybiotyki zabijają bakterie – zarówno te dobre, jak i te złe. Dlatego podczas antybiotykoterapii zaleca się zażywanie probiotyków. Zwykle przyjmuje się, że probiotyk powinno się przyjmować godzinę po tabletce antybiotyku, by nie zniszczył zawartych w kapsułce probiotyku drobnoustrojów. Na rynku dostępne są już preparaty o długim okresie uwalniania, przy których pora przyjmowania nie ma znaczenia.

Wiele różnych rodzajów bakterii jest klasyfikowanych jako probiotyki. Każdy z nich ma inne zalety, ale większość pochodzi z dwóch grup: Lactobacillus i Bifidobacterium. Bakterie z grupy Lactobacillus to najczęstszy probiotyk. Znajdziesz go w jogurcie i sfermentowanej żywności, na przykład w kiszonej kapuście, dlatego też te produkty nazywane są naturalnymi probiotykami.

Różne szczepy Lactobacillus mogą pomóc w przypadku biegunki i nietolerancji laktozy. Jest to też najczęściej stosowany probiotyk dopochwowy, dbający o zdrowie i równowagę bakteryjną dróg rodnych. Bakterie z grupy Bifidobacterium to druga duża grupa probiotyków. Bakterie te można znaleźć w niektórych produktach mlecznych. Łagodzą one objawy zespołu jelita drażliwego i mogą pomóc w przewlekłych zaparciach.

W przypadku niezbyt nasilonych objawów możesz użyć suplementu zawierającym obie te grupy bakterii. Na rynku dostępne są tabletki i kapsułki zawierające nawet 50 różnych szczepów! Jeśli jednak objawy stają się uporczywe, zapytaj swojego lekarza, jaki dokładnie probiotyk będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni.

Jakie probiotyki dla dzieci i niemowląt?

Niemowlęta i małe dzieci powinny przyjmować specjalne probiotyki dla dzieci pod kontrolą lekarza. Na rynku znajdziesz preparaty w kropelkach, łatwiejsze do podania maluchom. Starsze dzieci mogą przyjmować stworzone specjalnie dla nich kapsułki. Pamiętaj jednak, że nic nie zastąpi zdrowej, bogatej w probiotyki diety, która w przypadku dzieci jest szczególnie ważna.

Po probiotyki chętnie sięgają także kobiety w ciąży. Choć i tu wybór jest szeroki, radzimy skonsultować się z lekarzem przed kupnem konkretnego preparatu. Choć same probiotyki nie wywołują efektów ubocznych, to substancje dodatkowe wykorzystywane w suplementach jako nośniki mogą spowodować złe samopoczucie.

Probiotyki stanowczo poprawiają komfort naszego życia, są przy tym bardzo bezpieczne. W przypadku niepokojących objawów nie warto więc zwlekać – umieść w domowej apteczce probiotyk i zażywaj go regularnie, a efekty stosowania tych dobroczynnych bakterii poczujesz już po paru dniach!


Pokaż więcej