Jak rozwiązać problem z zasypianiem? Sposoby dla całej rodziny

Opublikowano: paź 29,2021 10:32

AdobeStock_213186903.jpg

Masz problemy z zasypianiem? Kilkukrotne budzenie się w nocy i uczucie niewyspania o poranku to Twoja codzienność? A może to Twój maluszek nie jest w stanie spokojnie przespać całej nocy, co odbija się na jego – a także Twoim – samopoczuciu w ciągu dnia? Poznaj najlepsze sposoby na zasypianie, dzięki którym wreszcie zaznacie odpoczynku!

Dlaczego lepiej nie lekceważyć problemów z zasypianiem?

Wydawać by się mogło, że jedna nieprzespana noc to nic poważnego. Po prostu w ciągu dnia będziesz czuć zmęczenie, nieco gorsze samopoczucie i spadek aktywności – skutecznie zaradzisz temu filiżanką kawy lub kilkoma.

Problemy z zasypianiem stają się jednak poważne, gdy zaczynają się powtarzać przez kilka nocy z rzędu. Gorsze samopoczucie przeradza się w rozdrażnienie, a zmęczenie w uczucie totalnego wyczerpania, które uniemożliwia podjęcie jakiegokolwiek działania. Problemy z zasypianiem w nocy mogą też nieść za sobą długofalowe skutki, jak:

●      spadek odporności,

●      pogorszenie pamięci krótko- i długotrwałej,

●      gorsza koordynacja wzrokowo-ruchowa,

●      zwiększone ryzyko powstania zaburzeń psychicznych, a także wystąpienia chorób serca.

Problemy z zasypianiem u dziecka

Co możesz zrobić, gdy dziecko ma problem z zasypianiem? Poniżej zebraliśmy kilka sposobów na zasypianie dla dzieci w różnym wieku.

Problemy z zasypianiem u niemowlaka

Chociaż wcześniej wszystko było w porządku, po przeniesieniu do osobnego łóżeczka u noworodka czy niemowlaka pojawiły się problemy z zasypianiem? Niektóre maluchy silnie przeżywają “rozstanie z rodzicem” na całą noc.

Problemy z zasypianiem u niemowlaka mogą być też związane z niewłaściwą techniką. Pamiętaj o tym, że dla takiego malucha istotne są rytuały i stały plan dnia. Należy więc kłaść je do łóżeczka mniej więcej o tej samej porze i zawsze poprzedzać sen tymi samymi czynnościami – np. kąpielą i czytaniem bajki lub przytulaniem do mamy.

Problemy z zasypianiem u starszych dzieci

Zastanawiasz się, dlaczego dziecko ma problem z zasypianiem? Przeanalizuj jego dzień, a w szczególności kilka godzin przed pójściem do łóżka. Trudności w zaśnięciu mogą powodować m.in.:

●      brak wyciszenia przed snem,

●      nadmiar bodźców,

●      zbyt długa drzemka w ciągu dnia,

●      niesprzyjające warunki otoczenia – za ciepło lub za zimno, dźwięki innych domowników dobiegające do pokoju maluszka, za dużo lub za mało światła.

Przyczyną problemów z zasypianiem u dziecka może być także strach przed ciemnością.

Problemy z zasypianiem w okresie dojrzewania

Skąd problemy z zasypianiem u nastolatka przechodzącego przez okres dojrzewania? Chociaż w jego życiu zachodzi wiele zmian fizjologicznych i emocjonalnych, nie powinno to bezpośrednio wpływać na trudności z zaśnięciem i przespaniem całej nocy. Przyczyn bezsenności można więc upatrywać w klasycznych czynnikach, czyli w:

●      stresie i presji,

●      niebieskim świetle z ekranów elektroniki,

●      nieprawidłowej higienie snu,

●      przyjmowaniu substancji o działaniu pobudzającym.

Problemy z zasypianiem u dorosłych – możliwe przyczyny

Czy wiesz, że problemy z zasypianiem mogą dotyczyć nawet 30% dorosłych ludzi na świecie? Najczęstszymi problemami występowania bezsenności u dorosłych są silne emocje (stres lub strach), a także używki. Filiżanka kawy wypita późnym popołudniem czy też alkohol pity regularnie i w dużych ilościach obniżają jakość snu, jak również utrudniają przejście w jego głęboką fazę.

Co może pomóc na problemy z zasypianiem?

Niezależnie od wieku, dobrym sposobem na łatwiejsze zasypianie jest zadbanie o wyciszenie się przed snem. W przypadku niemowląt i małych dzieci może to polegać na ograniczeniu bodźców dobiegających z otoczenia. U starszaków i nastolatków pomocne może się okazać ograniczenie niebieskiego światła z urządzeń elektronicznych – laptopów, tabletów czy smartfonów. Dorośli mogą z kolei wypróbować wieczorną jogę lub medytację.

Dobrym sposobem na łatwiejsze zasypianie może też być relaksująca kąpiel, która pomoże odprężyć napięte mięśnie oraz “opróżni głowę” z kłębiących się myśli. Aby ją uprzyjemnić, zadbaj o odpowiednią oprawę.

●      Maluchy na pewno docenią hiperdelikatne kosmetyki dla dzieci, które przyjemnie pachną, a przy tym nie szczypią w oczy.

●      Rodzice mogą sięgnąć po serię kosmetyków dla rodziny. Warto wyróżnić wśród nich olejki pod prysznic oraz kosmetyki do kąpieli o pięknych, owocowych zapachach.

Domowym sposobem na problemy z zasypianiem jest również dotlenienie mózgu. Wystarczy po prostu porządnie wywietrzyć sypialnię albo zapewnić sobie odrobinę ruchu przed spaniem, np. pod postacią szybkiego, wieczornego spaceru.

Pomocne może się też okazać picie herbatek ziołowych przed pójściem do łóżka. Dobrym wyborem będą melisa i kozłek lekarski. Możesz znaleźć je w kategorii Zdrowie w naszym sklepie internetowym.

 

Przeczytaj także:

Jaka narzuta na łóżko 160x200?

Narzuta na łóżko – jak ją wybrać?

5 pomysłów na oryginalne łóżka dla dzieci – zachwyć swoje dziecko!

Na co zwrócić uwagę przy wyborze łóżka dla dziecka?

Wybieramy łóżka dla dzieci – sprawdź nasze propozycje!


Pokaż więcej