FAQ – Najczęściej Zadawane Pytania
Co wybrać ZPHM miedziane czy ZPHS stalowe?
1. Jakie są zalety przewodów hamulcowych stalowych w porównaniu do miedzianych?
- Przewody stalowe charakteryzują się wyższą wytrzymałością mechaniczną i długowiecznością, co czyni je preferowanym wyborem dla nowych pojazdów oraz w zastosowaniach wymagających wyjątkowej trwałości.
- Powłoki antykorozyjne skutecznie chronią przewody przed działaniem wilgoci, soli drogowej i innych szkodliwych czynników atmosferycznych, zapewniając im długotrwałą ochronę i niezawodność.
2. Jakie są wady przewodów hamulcowych stalowych w porównaniu do miedzianych?
- Przewody stalowe są bardziej wymagające pod względem obróbki – zakucia i spęczenia wymagają użycia specjalistycznych narzędzi oraz wyższych umiejętności.
- Profilowanie i montaż są trudniejsze niż w przypadku miedzi, dlatego wymiana zalecana jest doświadczonym mechanikom.
- Wyższa czasochłonność ich instalacji oznacza także wyższe koszty wymiany.
3. Czym przewody stalowe przewyższają miedziane?
- Zestawy przewodów hamulcowych sztywnych stalowych charakteryzują się wyższą wytrzymałością mechaniczną i przez większość producentów są stosowane na tzw. pierwszy montaż. Przewody te są wykonane z rur stalowych o podwójnej ściance, miedziowane wewnątrz, cynkowane i malowane na zewnątrz, W PHU DONOCIK dla zwiększenia ich antykorozyjności stosujemy dodatkowe ochronne otuliny termokurczliwe. Przewody stalowe to produkt premium dla wymagających klientów, którzy chcą zachować fabryczną jakość pojazdu przy długotrwałej eksploatacji. Przewody hamulcowe stalowe można wykonać także przy zastosowaniu końcówek mosiężnych lub ze stali nierdzewnej.
4. Jakie są wady przewodów miedzianych?
- Rura miedziana jest mniej wytrzymała mechanicznie niż rura stalowa, lecz jej parametry wytrzymałościowe znacznie przewyższają obciążenia typowe dla układów hamulcowych ( minimalne ciśnienie rozrywająca jest na poziomie 7x wyższym niż panujące w układzie hamulcowym )
- Miedź może także reagować elektrochemicznie z końcówkami stalowymi lub z elementami aluminiowymi co z czasem może utrudniać demontaż elementów. Z tego powodu przewody miedziane są przeznaczone głównie do "jednorazowego użytku", istnieje wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia przewodu podczas jego demontażu – a po każdorazowym demontażu przewodu sztywnego zaleca się wykonanie nowych spęczeń. ( aby wyeliminować ten problem można zastosować Nasze końcówki wykonane z mosiądzu lub ze stali nierdzewnej )
5. Podsumowanie:
- Oba rodzaje przewodów zapewniają wieloletnie i bezpieczne działanie układu hamulcowego. Wybór typu materiału zależy od preferencji użytkownika: przewody miedziane to ekonomiczne, łatwe w montażu rozwiązanie idealne do starszych pojazdów, natomiast stalowe to opcja dla klientów ceniących wytrzymałość i fabryczną jakość na długie lata.