Jaki kompresor do warsztatu? Podpowiadamy!

Dobry kompresor do warsztatu samochodowego powinien być dostosowany do specyfiki pracy i charakteru wykonywanych czynności. Inne urządzenie będzie potrzebne w zakładzie wulkanizacyjnym, a inne w firmie lakierniczej. Co powinien posiadać dobry kompresor? Ile kosztuje kompresor? I wreszcie – jaki kompresor wybrać, aby w pełni korzystać z jego funkcji? Doradzamy!

Kompresor: jaki wybrać?

Kompresory dzielą się ze względu na przeznaczenie i wydajność pracy. Kompresor śrubowy sprawdzi się w każdym warsztacie samochodowym. Dzięki dołączaniu kolejnych części, można powiększać możliwości urządzenia, w zależności od aktualnych potrzeb. Kompresor olejowy wykorzystywany jest w profesjonalnych warsztatach samochodowych,  zakładach lakierniczych i do zasilania narzędzi pneumatycznych. Pompa sprężarki musi być nasmarowana specjalnym olejem. W warsztacie dobrze sprawdzi się szczególnie kompresor łopatkowy, przystosowany do pracy ciągłej. Jego wydajność jest stała, bez względu na ilość wypracowanych godzin. Z kolei kompresor bezolejowy będzie idealny do sporadycznych prac, wykonywanych w domu i ogrodzie. Z jego pomocą napompujemy materac, oczyścimy kosiarkę lub pomalujemy meble. Dobry kompresor powietrza przyda się zwłaszcza jeśli chcemy napompować koła bez wycieczki na stację benzynową. Jeśli chodzi o prace domowe, to pamiętajmy, że kompresor do malowania dość dużych powierzchni powinien mieć pojemność ponad 50l.

Kompresor – ile litrów?

Pojemność kompresora należy dostosować do częstotliwości i rodzaju wykonywanych prac. Zbyt mała przełoży się na częste napełnienia butli, a zbyt duża niepotrzebnie obciąży sprzęt. W przypadku małych, domowych prac spokojnie wystarczy kompresor 10l. Do niewielkiego malowania czy piaskowania przyda się kompresor 24l lub nieco większy kompresor 50l – do bardziej skomplikowanych zadań. Jeśli zależy nam na urządzeniach jeszcze bardziej pojemnych, należy nabyć kompresor 100 l lub kompresor 150l. W przypadku takiego sprzętu warto zwrócić uwagę na duże koła do łatwego transportowania.

Kompresor: jakiej firmy?

W środowisku miłośników motoryzacji uznaniem cieszy się kompresor Wan. Urządzenie polskiej marki szczyci się sprawdzoną konstrukcją, optymalnym chłodzeniem i zmniejszonym poziomem hałasu. Kompresor Metabo jest bardzo wydajny i wytrzymały, posiada reduktor z manometrem umożliwiający regulację ciśnienia wyjściowego. Dodatkowe zabezpieczenie termiczne chroni silnik przed przeciążeniem. Kolejna propozycja to kompresor Walter cechujący się energooszczędnością, niskimi kosztami eksploatacji, łatwością obsługi oraz niskim poziomem hałasu. Dużą popularność zyskał także kompresor Stanley, który zadowoli każdego – od majsterkowicza po właściciela profesjonalnego warsztatu samochodowego. Warty uwagi jest także kompresor Abac, charakteryzujący się wysoką wydajnością, niezawodnością i długim okresem eksploatacji.

Jaki kompresor do warsztatu?

Kompresor do kół może być mechaniczny lub elektryczny. W przypadku pierwszej opcji nasza rola jest kluczowa – trzeba pompować samodzielnie. Kompresor elektryczny wykonuje pracę za nas – wystarczy uruchomić urządzenie. Dobry kompresor samochodowy powinien działać na zasadzie technologii olejowej. Takie urządzenie sprawdzi się w intensywnych pracach, jest wydajniejsze i trwalsze.

Ile kosztuje kompresor?

Cena kompresora będzie uzależniona przede wszystkim od jego pojemności i przeznaczenia. Niektóre urządzenia można nabyć już za nieco ponad 200 zł, w przypadku zadań bardziej skomplikowanych musimy liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy. Przed zakupem najlepiej zrobić mały wywiad, popytać o sprzęt wśród znajomych oraz w sklepach. Ceny  możemy sprawdzić również w domowym zaciszu. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło kompresor cena. Oprócz orientacyjnych kosztów, poznamy także opinie i porady na temat poszczególnych urządzeń.

Zobacz również