Jak dbać o odporność jesienią? 5 sposobów

Nadejście jesieni zwiastuje osłabienie organizmu, częste bóle głowy i stawów, permanentne zmęczenie i wysoką podatność na infekcje. Stopniowy deficyt promieni słonecznych wpływa również na nasze samopoczucie. Istnieje jednak kilka sposobów, aby przezwyciężyć wymienione objawy, a tym samym zapobiec leżeniu w łóżku z przeziębieniem lub grypą. Oto 5 podstawowych metod na zwiększenie odporności organizmu w okresie jesienno-zimowym.

 

Jak zwiększyć odporność jesienią?

Jesień to okres, w którym jesteśmy najbardziej narażani na działanie bakterii i wirusów. Wiąże się to ze zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi, a co za tym idzie – z faktem, że coraz więcej czasu spędzamy w zamkniętych przestrzeniach, w których zarazki rozmnażają się w błyskawicznym tempie. Trzeba wobec tego zadbać właściwie o pielęgnację i zdrowie organizmu oraz poczynić wszystkie środki w celu wzmocnienia naszej odporności.

Zanim nastaną zimne deszczowe miesiące, warto profilaktycznie wprowadzić do codziennego funkcjonowania kilka nawyków. Oto 5 z nich:

Zbilansowana dieta i wysiłek fizyczny

Podstawowym krokiem w uzyskaniu większej odporności jest zdrowa dieta, pozbawiona wysoko przetworzonych produktów. Chociaż jesienią istnieje mniejszy dostęp do świeżych owoców i warzyw, staraj się ich dużo spożywać (choćby kupowanych w formie mrożonej). Nie zapomnij również o rybach, będących cennym źródłem kwasów Omega oraz produktach pełnoziarnistych. Zdrowe odżywianie powinno być podparte regularnym uprawianiem sportu np. codziennej przejażdżki rowerem.

Właściwa ilość snu

Kolejnym kluczem do lepszego samopoczucia jesienią jest odpowiednia ilość snu, gdyż osłabiona odporność organizmu nierzadko jest efektem jego deficytu. W przypadku kłopotów z zasypianiem, które najczęściej jest wynikiem stresu, warto stosować ziołowe preparaty na uspokojenie.

Witaminy i minerały na odporność

Pomimo iż wszystkich potrzebnych składników odżywczych powinna dostarczać zdrowa i zbilansowana dieta, w wielu przypadkach konieczna okaże się jednak ich suplementacja. Witaminy i minerały w formie tabletek, kapsułek lub płynu stanowią prosty sposób na wzmocnienie organizmu jesienią.

W przypadku witamin kluczową rolę odgrywają: witamina C – sprzymierzeniec  w leczeniu infekcji i stymulator sprawności komórek odpornościowych, witamina B6 – pełniąca kluczową rolę w budowaniu przeciwciał, witamina D – zastępca naturalnych promieni słonecznych oraz witaminy A i E – przeciwutleniacze, zwiększające odporność dróg oddechowych.

Odpowiednia suplementacja kwasów Omega-3

Jeśli naszemu organizmowi brakuje cennych kwasów Omega-3, które odpowiadają m.in. za wzmacnianie reakcji odpornościowych i funkcjonowanie układu immunologicznego, warto nie tylko zmienić dietę, ale szybko zacząć stosować odpowiednie suplementy.

Oczyszczanie organizmu

Bardzo istotną rolę w budowaniu naszej odporności pełni odpowiednie oczyszczanie organizmu. W tej kwestii przydatne mogą okazać się rozmaite zioła, które działają łagodniej niż leki i nie prowadzą do rozmaitych skutków ubocznych.

Czy warto korzystać z gotowych preparatów na wzmocnienie odporności przed jesienią?

Dostępne w aptekach i sklepach preparaty na wzmocnienie odporności są najczęściej połączeniem różnych witamin, minerałów i innych związków. Jeśli odżywiasz się w sposób zdrowy i zbilansowany, a dodatkowo bierzesz regularnie wybrane suplementy, nie istnieje taka konieczność. W przeciwnym wypadku zakup takich preparatów z pewnością nie zaszkodzi.

Obfite deszcze, zimne wiatry i nieprzyjemne powietrze – warunki pogodowe jesienią sprzyjają powstawaniu grypy czy przeziębienia, dlatego warto profilaktycznie wzmocnić odporność swojego organizmu. Wymienione powyżej wskazówki pozwolą Ci ominąć infekcje i cieszyć się zdrowiem w chłodne, szare, jesienne popołudnia.

Zobacz również