Gainery – co to i jak je stosować?

Gainery od lat cieszą się uznaniem wśród osób trenujących siłowo, zainteresowanych robieniem tzw. „masy”. Czy ich spożywanie jest niezbędne do zbudowania odpowiedniej sylwetki? Dlaczego warto je stosować i czy mają jakieś minusy? Z naszego artykułu dowiecie się wszystkiego na temat gainerów!

Gainery – co to jest?

Jeśli należymy do osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z budowaniem masy mięśniowej, zapewne chcemy dowiedzieć się jak najwięcej na temat pomocnych odżywek i suplementów. Prędzej czy później w naszej głowie pojawi się więc pytanie: gainery – co to jest? Już spieszymy z odpowiedzią.

Gainery to specjalne odżywki wspomagające budowanie masy mięśniowej. W ich składzie przeważają węglowodany, mogące stanowić nawet 80% całej kompozycji. Reszta to białko i tłuszcze. Ze względu na taki skład, gainer na noc nie jest dobrym pomysłem. Lepiej spożyć coś z większą ilością białka. Jeśli odpowiednio stosujemy gainery, skutki uboczne nie powinny nas martwić. Musimy  pamiętać o: dobieraniu właściwych produktów, przestrzeganiu zalecanych ilości i używaniu gainerów zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem kalorycznym. W nielicznych przypadkach obserwuje się jednak łagodne problemy żołądkowe, pogorszenie stanu cery lub niekontrolowany przyrost wagi. W tym momencie możemy zastanowić się nad kwestią: czy gainery na przytycie będą dobrym pomysłem? Otóż nie. Podstawą powinna być przede wszystkim odpowiednio dobrana dieta i aktywność fizyczna. Wszystko w taki sposób, aby sobie nie zaszkodzić. Gainer na redukcji to także nie najlepsze wyjście. Odżywkę lepiej przyjąć, jeśli już nie możemy „zjeść” kalorii, które mamy ustalone w danym dniu. Dobre gainery na masę zawierają tak dobrane proporcje, aby pobudzić organizm do działania. Wówczas potrzebujemy dużych dawek węglowodanów i nie używamy zapasów białka, służących do budowania wymarzonej sylwetki. Sięgając po gainer, efekty mogą przyjść naprawdę szybko. Czy jednak po miesiącu spożywania gainerów efekty będą już widoczne? Niestety, jednoznacznej odpowiedzi nie ma, ponieważ to kwestia bardzo indywidualna. Wszystko zależy nie tylko od przyjmowanych odżywek, ale przede wszystkim od naszej diety, wieku, rodzaju treningu, regeneracji, metabolizmu…

Jakie gainery na masę?

Doskonałe miejsca do zasięgnięcia porady na temat gainerów to chociażby kluby fitness i siłownia. Na pewno spotkamy tam wielu pasjonatów, którym tak samo zależy na zbudowaniu odpowiedniej sylwetki. Nie od dziś wiadomo, że kto pyta, nie błądzi. Im więcej dowiemy się przed kupnem odżywki, tym jej wybór będzie później prostszy.

Popularnością cieszą się m.in. gainery kfd i gainery olimp. Inną propozycją dla osób mających problem z nabraniem masy mięśniowej jest gainer mutant mass. Wiele pozytywnych opinii można znaleźć również na temat odżywki gainer gold standard, która wspiera wysokokaloryczną dietę. Również gainer 737 jest dobrym rozwiązaniem dla osób jedzących zbyt mało w stosunku do obciążenia treningiem.

Gainery – jak brać?

Jeśli zależy nam na kontrolowanym zbudowaniu masy mięśniowej, warto dowiedzieć się, kiedy brać gainera. Podstawowe pytanie brzmi: gainer przed czy po treningu – co będzie lepsze? Weźmy pod uwagę, że działanie tych odżywek zależy od pory, w jakiej nasz organizm je przyjmie. Gainer po treningu to dobre rozwiązanie, jeśli chcemy odbudować rezerwy glikogenu w mięśniach i zaktywizować przyrost tkanki mięśniowej. Z kolei gainer przed treningiem doda nam sił i energii. Spowolni także pojawienie się zmęczenia. Czy można spożyć gainer na noc? Lepiej tego nie robić, ze względu na dużą ilość węglowodanów w składzie. Gdy jednak zdecydujemy się na przyjęcie dawki przed snem, weźmy małą ilość i zastosujmy produkt bez cukru.

Dobrze dobrane i stosowane gainery mogą bardzo korzystnie wpłynąć na przebieg treningów i pomóc szybko ukształtować sylwetkę. Przed zastosowaniem ich warto jednak zapoznać się z podstawowymi informacjami, by mieć pewność, że stosujemy je właściwie. Duży wybór gainerów znajdziemy oczywiście na Arena.pl – zapraszamy do zakupu!

Zobacz również